STOCKHOLM

September 2015

Kära Kronobergare och Norrasmålänningar!

Sommarlovet 2015 går mot sitt slut och höstterminen står för dörren. I höst blir det som vanligt fyra luncher och ett höstmöte på Militärsällskapet. De goda och stärkande måltiderna kryddas som tidigare med intressanta föredrag efteråt. Luncherna äger rum kl. 12.30, och vid höstmötet samlas vi mellan kl. 17 och 18.

15 sep: Lunch med glimtar från det Nordiska mötet i Aalborg i juni samt något om Danska försvaret och dess personalförsörjning. Rapport av Alf Eckerhall.

13 okt: Lunch med föredrag av ambassadör Magnus Wernstedt om situationen i Iran och förhandlingarna om Irans kärnenergiprogram.

19 okt: ( prel datum) I11/I 12 höstmöte på Militärsällskapet. Föredragande:   genmj  Stefan  J Andersson, arméchef.   Baren öppnar kl. 17. Avgift 250 kr.

10 nov: Lunch med föredrag av f. departementsrådet Axel Moberg om Ekot av kriget. Vilken bild fick den svenska allmänheten av andra världskriget medan det pågick? Vad skrevs i de svenska tidningarna? Hur skiljer det sig från den etablerade bilden vi har idag? Hur mycket sympati fanns egentligen för Tyskland, eller för nazismen, vid den tiden till skillnad från vad man vill minnas senare med facit i hand? Hur stark var opinionen för de allierade och ockuperade länderna? Hur mycket skrev tidningarna om Förintelsen?

8 dec: Lunch med föredrag av genmj Berndt Grundevik utifrån sin erfarenhet som chef 2013-2015 för Svenska delegationen till Neutrala nationernas övervakningskommission, Korea.

Anmälan
Anmälan till luncherna sker senast två dagar före respektive lunch. Anmälan till höstmötet sker senast den 15 okt. Anmälan sker till Lars-Olof Svensson, tel 0763-14 47 49,  lo.svensson@telia.com, Lars Lundehed, tel. 08-687 09 55, 0703-50 78 80, lundehed@gmail.com, eller till Inge Pettersson, 0760-271323,  peringepet@hotmail.com
_ _ _ _ _
Vårutflykten gick i år till Fjäderholmarna. År 1918 förvärvades öarna av staten för Marinens räkning som lämnade öarna 1976. Under denna period var det landstigningsförbud på öarna. 1982 överfördes Fjäderholmarna till Kungliga Djurgårdens Förvaltning som tog över ansvaret och efter ett omfattande renoveringsarbete kunde Stora Fjäderholmen öppnas med restauranger, caféer, hantverkare, museer, gästhamn med mera. Fjäderholmarna ingår numera i Nationalstadsparken. – Vädret var angenämt och passade för rundvandring och smaklig måltid på utomhusterrass.

Vi påminner om att alla medlemmar i militära kamratföreningar är välkomna att delta i andra kamratföreningars program.

Varmt välkomna till höstens aktiviteter!

Alf Eckerhall                                                      Inge Pettersson
12:s kamratförening                                           I 11:s kamratförening

(Till sist en liten påminnelse till den som glömt betala medlemsavgiften: Avgiften till I 12s kamratförening är 100 kr och betalas in på föreningens plusgiro 54621-8 respektive  Kronobergs Regementes Kamratförening i Växjö 200kr till bankgiro 5087-7935 )

Styrelsen består av:

Ordförande: Inge Petersson , tel 08 - 16 86 86