AKTUELLA BILDER 2016

Medlemsresa med Blekinge bataljon till KA2-museet och Drottningskär Kastell på Aspö.
Text: Jan-Åke Karlsson
Foto: Jan-Åke Karlsson o Jörgen Sjöblom

Tillsammans med Försvarsutbildarna i Karlshamn har Blekinge Bataljon besökt Museum för rörligt kustartilleri samt Drottningskär Kastell. 31 personer äntrade bussen på resecentrum i Karlshamn och vid färjelägret i Karlskrona anslöt 2 PB8 och en personbil med 10 personer.
På grund av de smala och krokiga vägarna på Aspö kunde bussen bara köra fram till skolan och därifrån fick man åka PB8, försvarsmaktens nya personbilar för 8 passagerare. Tack till hemvärnet som ställde upp med dem och Blekingegruppen som fixat storbussen.
Väl framme vid museet togs vi emot av vår guide, f.d. KA2-officeren Hans Assarsson.
Eftersom Hans har jobbat på KA2 var detta hans hemmaplan, och det märktes på hans entusiasm att visa upp museet.
Den 1 november 1901 kom ”Kongl Maj:ts nådiga kungörelse angående uppsättande af ett kustartilleri” underskriven av konung Oskar II. Beslutet, om att sätta upp Kungl Karlskrona kustartilleriregemente från och med 1 januari 1902, var därmed fattat.  Regementet lades ner 31 oktober 2000. 1902 bildades även  Kungl. Karlskrona Grenadjärregemente som  bildades av Blekinge Bataljon I30, 1886-1902, och Smålands Grenadjärkår I7, 1888-1902.
Museet visar upp en unik samling av det rörliga kustartilleriets förbandsmaterial. Samlingen förklarades 2005 av en statlig utredning så unik att den inte får skingras.
Museet inryms i två stora utställningslokaler samt tre minde rum; ordersalen, minnesrummet och biblioteket. Den sammanlagda ytan är 1850 kvm. Dessutom finns en del material placerad utomhus.
Strax intill museibyggnaderna finns en pjäsbrunn till ett 30,5 cm batteri m/1916. Det fanns 4 sådana på Aspö.
Efter ett par intressanta timmar på KA2-museet begav vi oss med PB8:orna till
Drottningskär Kastell för att äta Sjömansbiff och dricka kaffe. Här fanns också tid till att titta runt på kastellet eller njuta i det sköna sommarvädret.  Drottningskär Kastell är en befästning på Aspö, mitt emot Kungsholms Fort, och började byggas 1680 efter Karl XI:s beslut att flytta flottans huvudbas till Blekinge. Dessa båda befästningar byggdes för att skydda djuprännan in till Karlskrona.
Efter en solig och intressant dag på Aspö vände resenärerna tillbaka till fastlandet.

Vår guide för dagen Hans Assarsson
Hela gänget.

Kvinnor kan.
Rörlig Kustartilleripjäs, R Kapj 12/80) "KARIN" Somm heter ANNA!
Knö dig in!
Bandvagn 271 Illern.
I väntan på maten.

Årsmötet den 12 mars i Kulturparken Smålands lokaler i Växjö.
Text och foto: Jörgen Sjöblom

Elvamanna orkester från Kronobergarnas musikkår underhöll oss innan årsmötet.
Fullt blåååås.

Ordförande tackade museet för att vi får låna deras lokaler.
Ordförand Karl Johan Krantz tilldela föreningens silvermedalj till Arnt Moen.
Bengt Hägerstrand
Ordförand Karl Johan Krantz höll i klubban.
Årets stipendiat Stefan Sjöstrand.
Avgående stryrelseledamoten Björn Brisére avtackades med blommor.
Christer Henriksson dekorerades med föreninges bronsmedalj.
Ordförande hälsa Beredskapsdirektören i länet Linda Kacmierczak välkommen.
Hedersordförande Jan Hyltén-Cavallius och Rolf Björk
Avslutnings middag på fyra krogar i strålande solsken.

AKTUELLA BILDER 2015

Kamratresan till LV6 och Garnisons och Luftvärnsmuseet i Halmstad.

Den 21 maj

Foto/text: Anders Broman

Björn ger direktiv
Vårt värdpar
Robotsystem 70 (RBS 70)
Benkt och Kjell
Lars Grundahl och Rolf Björk
87:an och 91:an i buren

Årsmötet den 14 mars i Kulturparken Smålands lokaler i Växjö.
Text och foto: Jörgen Sjöblom

Kronobergarnas musikkår

Vice ordförande Ebbe Fröberg och ordförande Karl Johan Krantz skall dela ut föreningens medalj. Jonas Blom, Fredrik Ekstrand, Frank von Porat, Tommy Karlsson och Einar Martinsson tog emot medaljerna
Årsmötets
Deltagare
Karl Johan Krantz och Stefan Sjöstrand ledde mötet
Årets stipendiat: Rolf Björk
Guldmedaljörerna: Björn Brisère och John Ottosson, saknas gör Jan-Åke Karlsson från Blekinge bataljon Samuel Palmblad föreläste om förrådshållning, koncentrationslägerfångar, luftvärnsställningar mm. i Kronoberg under och efter andra världskriget.
För fulla blås
Lars-Göran Thornell berättade om Elvaposten

Medlemsresa till Töjhusmuseet i Köpenhamn
Text och foto: Jan-Åke Karlsson

Lördagen den 13 september äntrade 40 medlemmar från Blekinge Bataljon och Försvarsutbildarna Karlshamn bussen från Trossö Buss på Resecentrum i Karlshamn och på Blekingeporten i Sölvesborg för att åka till Töjhusmuseet i Köpenhamn. Trots det gråa vädret så blev stämningen snart på topp i bussen.
Första stopp blev Gårdstånga för att äta medhavd matsäck.
Det gråa vädret med duggregn fortsatte då vi efter Öresundsbron gjorde ett stopp på Bottleshop, där många inhandlade flytande varor för kommande aktiviteter.
Det blev en kort busstur i Köpenhamn innan bussen parkerade utanför Tivoli. Efter en kort promenad så var vi framme vid Töjhusmuseet på Töjhusgade 3.
Töjhusmuseet har öppet 12-16 och vi anlände strax efter 12 så vi hade nästan 4 timmar på oss att se allt vad som finns här. Töjhusmuseet är ett militärhistoriskt museum och berättar om dansk militärhistoria från 1500-talet till idag. Töjhus-byggnaden blev färdig 1604 och skulle fungera som arsenal och alltså rymma rikets och kungens vapen när landet inte var i krig. Töjhusmuseet blev till dels när det i arsenalen uppstod en slags samling av gamla vapen och dels när kungarna traditionellt lät sina uniformer mm bevaras här.
Här finns många vapen att studera, kanoner, eldhandvapen, svärd och lansar samt gamla fina uniformer. Mycket intressant var den camp från Afghanistan som byggts upp med anledning av danska soldaters närvaro där. Man fick till och med sand i skorna.
Efter avslutat besök på museet begav vi oss ut i regnet för att hitta någonstans att äta. De flesta hamnade runt Tivoli och efter lite förtäring äntrade vi bussen kl. 17 för återfärd till Karlshamn. Vad konstigt att när vi passerat bron så var det uppehåll.

Blekinge bat

Vårutflykten.

Text och foto: Lars-Göran Thornell.

Kamratföreningens vårutflykt genomfördes den 12 juni.
Denna gång besöktes Karlskrona med porslins- och bilmuseum samt Marinmuseum med nya Ubåtshallen.
Björn Brisère kunde hälsa 26 resenärer välkomna ombord på bussen som kördes av Bo Waltersson. Första uppehåll gjordes i Korrö där förmiddagsfika intogs. Väl framme i Karlskrona anslöt kamrater från bland annat Öland.
Vi började med porslinsmuseet där vi togs emot av Ann-Charlotte Odebjer som berättade om museets utveckling. Mellan 1918 och 1968 fanns på denna plats Karlskrona Porslinsfabrik (KP). Fabriken var störst under 40- och 50-talet med 450 anställda. Vid fabriken har flera kända glaskonstnärer arbetat, bland andra Edward Hald,Stig Lindberg, Arthur Percy och Vicke Lindstrand.
En kort film visade hur tillverkningen gick till, man fyllde ugnen med gods, murade igen den och efterhand steg värmen till över 1000 grader.
Margareta och Stig Sjöberg köpte byggnaden 1988 och museet invigdes 2003.
Vi förflyttade oss ett par våningar upp i huset till bilmuseet. Här rådde en viss oordning då museet var under omdisponering men här fanns ändå flera fina bilar att se. På museet finns också mopeder, cyklar, gamla bensinpumpar samt ett stort antal modellbilar.
Efter en  kort promenad så befann vi oss vid Marinmuseum där vi intog vår lunch i restaurang Skeppsgossen.
Den guidade turen i museet leddes av Christer Karlsson som bland annat berättade om Karlskronas anläggande och utveckling.
I museets samlingar finns 55.000 föremål och 500.000 foton samt 850 hyllmeter arkivmateriel. 2.000 föremål finns utställda i museet. Vi studerade bland annat modell av örlogsvarvet från 1760-1770-talet, olika fartygsmodeller, vapen och kanoner, sjukvårdstjänsten i krig och gamla galjonsfigurer.
De som ville kunde göra ett intressant besök i ubåts-hallen där vi fick en guidad tur genom övre delen av ubåten HMS Neptun.
Under resterande tid av eftermiddagen kunde man besöka intressanta utställningar på övervåningen: Värnplikten i Sverige, Torpedverkstad, Ytspänning – Kallt krig i Östersjön 1979-1989 samt minsveparen HMS Bremön och torpedbåten HMSVästervik vilka ligger förtöjda utanför museet.
Efter en innehållsrik dag var vi åter i Växjö klockan 18.00.

Ann-Charlotte Odebjer berättar om porslinsmuseet
Del av porslinsmuseet.
Bilmuseet: Några av fordonen
Tony Richardssons, sexfaldig världsmästare i speedway, motorcykel.
Hela gänget vid Marinmuseum. (Utom Björn Brisère och L-G Thornell)
Christer Karlsson visar 24-pundig slätborrad kanon av Ehrensvärdsmodell i gjutjärn, gjuten vid Åkers styckebruk 1796.
Bo Waltersson har bytt från buss till u-båt.
U-båten HMS Neptun

Årsmötet 2014.

Text och foto: Lars-Göran Thornell.

Årsmötet genomfördes den 15 mars på Smålands Museum. Kronobergarnas musikkår spelade under samlingen och avslutade enligt tradition med Kunglig Kronobergs Regementes marsch.
Ordföranden Rolf Björck tackade musiken samt delade ut en blomsterbukett till museets representant, Alice, som tack för att vi får ha våra möten på museet.
En tyst minut anbefalldes för att hedra under året bortgångna kamrater.
Ordföranden kunde därefter hälsa 46 medlemmar välkomna. Särskilt välkomnades hedersordförande, hedersledamöter och långväga gäster från bland annat Helsingborg, Stockholm och Jönköping.
Styrelseberättelse samt resultat- och balansräkning föredrogs och efter revisorernas berättelse beviljades styrelsen ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2013.
Verksamhetsplan för 2014 fastställdes samt beslöts att årsavgiften även i fortsättningen skall vara 150 kronor.
Till ordförande för ett år nyvaldes Karl Johan Krantz och Thorwald Fransson valdes som ny ordinarie ledamot. På alla andra aktuella befattningar skedde omval.

Anders Molin (ej närvarande) tilldelades ”Sveriges Militära Kamratföreningars förtjänsttecken i guld” och Inge Sandahl, Anders Broman och Jörgen Sjöblom (ej närvarande) motsvarande förtjänsttecken i silver.
2014 års stipendium tilldelades marknadschefen för Norrporten Jan Rosqvist (ej närvarande).
Rolf Björck överlämnade ordförandeklubban till Karl Johan Krantz och önskade honom lycka till i sin nya befattning.
Hedersordföranden Jan Hyltén-Cavallius tackade ordföranden och styrelsen för gott arbete under det gångna året och tackade därefter särskilt Rolf Björck för hans mångåriga insats för kamratföreningen.

För årets föredrag stod generalmajor Gunnar Karlson, chef för MUST (militära underrättelse- och säkerhetstjänsten) som orienterade oss om sin verksamhet.
MUST tillkom 1994 efter en omorganisering inom Försvarsmakten och är en del av Högkvarteret. Verksamheten är lagreglerad och följs upp av uppdragsgivarna och en statlig inspektion.
På regeringens och ÖB:s uppdrag hämtar MUST in information som analyseras och delges som underrättelserapporter. De behandlar bland annat trender i omvärlden, yttre hot mot Sverige och vad som händer i områden för internationella militära insatser. Den detaljerade inriktningen och rapporterna är hemliga.
Antal anställda är hemligt, 2/3 av personalen är civil och 1/3 är militär. 1/3 är kvinnor och 2/3 är män. Mycket kompetent personal med stor bredd. MUST har en budget på drygt 700 miljoner kronor per år.
Man bedriver ett nationellt nära samarbete speciellt med FRA och Säkerhetspolisen.
Internationellt samarbete innebär bland annat:
- stödja svenska beslutsfattare i internationella krishanteringsinsatser med under-
  rättelse- och säkerhetstjänst.
- samarbete med underrättelse- och säkerhetstjänster i andra länder.
- stödja underrättelsefunktionen i EU:s utrikestjänst.
Efter frågestund tackades Gunnar för ett mycket intressant föredrag.
Som avslutning på dagen bjöd klubbmästare Björn Brisère in till en delikat buffé på Restaurang ”4 krogar vid sjön”.

Karl Johan
Musik
Rolftack
Karl Johan Krantz – ny ordförande.
Kronobergarnas musikkår underhöll.
Rolf Björck överlämnar blommor till museets närvarande
representant, Alice.
Deltag
Ordf
Broman
Ordföranden öppnar mötet, sekreteraren Stefan Sjöstrand
noterar allt viktigt.
Några av de intresserade åhörarna.

Anders Broman och Inge Sandahl med SMKR:s förtjänstmedalj
i silver.

Torvald
Föredrag
Stipendiat Jan Rosqvist.
Ny styrelseledamot, Torwald Fransson.
Föredragshållare, generalmajor Gunnar Karlson.

Vårutflykten den 24 maj 2012.

Text och foto: Lars-Göran Thornell

Årets vårutflykt genomfördes den 24 maj i fint väder. Under färden mot Kristianstad berättade Karl Johan Krantz bland annat om gravfält, Huseby Bruk, sångerskan Kristina Nilsson och Loshultskuppen. En bit söder om Broby stannade vi för fikapaus på en vacker rastplats, Anilla, vid Helge å. Nästa plats att besöka var Krutbruket i Torsebro, några kilometer norr om Kristianstad. Karl XI insåg under skånska kriget 1675-79 att det behövdes ett krutbruk i Skåne. Närheten till fästningsstaden Kristianstad sörjde både för försvar av anläggningen och avsättning för krutet. Under mer än 200 år var Torsebro Krutbruk en viktig del i landets försvar. Under 1920-talet upphörde produktionen helt. Besöket avslutades med att Karl Johan Krantz avlossade en pistol m/1738/1802 med krut från Gyttorp.
Vid ankomsten till Kristianstad berättade Anders Bojs om stadens historia och ledde bussen förbi både gamla P 6 och A 3.
I Heliga Trefaldighetskyrkan guidades vi av Karl Johan Krantz och Sven-Åke Nilsson och därefter intogs lunch i hotell Grands matsal. Vid lunchen berättade Anders Olsson, tidigare I 11-officer, om sitt arbete vid Kristianstad Kommun i dag och sin roll som mästerskapsgeneral för handbolls-EM för damer 2016.
Dagens sista plats att besöka var Artillerimuseet. Här förevisades de olika avdelningarna av Sven-Åke Nilsson och Lars-Göran Ryttterdahl.
Åter i Växjö tackade vi Björn Brisère, reseledare och Bo Waltersson, busschaufför för en trevlig dag.

Krutgatan. I varje förråd rymdes 500 kg krut.
Vågboden. Här vägdes och paketerades krutet.
Det äldsta krutmagasinet är från 1692.
Karl Johan Krantz prövade krutet med pistol m/1738/1802.
Altaret i Heliga Trefaldighetskyrkan.
Lunch på Grand Hotell.
Samling vid Artillerimuseet.
Krutprovningsmörsare för tester inomhus.
15,5 cm bandkanon.
Diverse terrängbilar. Jeepen i mitten är en Willys Overland 1948 som bland annat känns igen från tv-serien MASH.
Salvkanon m/46.
Anders Olsson (till vänster) tilldelas artilleriskyttemedaljen av Sven-Åke Nilsson. I bakgrunden syns Anders Bojs.
Reseledaren, Björn Brisère, passar på att köra upp för traktorkort?
Bo Waltersson körde bussen.

ELVA DAGEN 2011-11-11
Bilder från Tegnérkyrkogården i Växjö. Minnesstunden vid Kalmar- Kronobergsgruppen och Kamratlunchen i matsalen gamla I11.

Lars-Göran Thornell

Nu är det dags!
På dansgolvet.

Dans till SCENIORS

Bilder från Polenresan 27/8 - 2/9 2011.

Avresan från Växjö.
Westerplatte
En av kasern/Bunker på Westerplatte
Museet på Westerplatte
Mewe
Marienburg/Malbork.
Wolfsschanze/Ketrzyn.
Varglyan.
Klostret i Swieta Lipka.
Stebark/Tannenberg.
Warszawa.
Monumentet över Warszawaupproret.
Vårt hotel i mitten av Warszawa.
Rundtur på floden Wisla.

Genomgång i Fraustadt/Wschowa.
Sista dagen tittade vi på Prora.

19 Maj Vårutflykt: Till Karlshamn.
Vi besöker Jäts gamla kyrka, Urshuts kyrka, Hönshylte skans, Kastellet i Carlshamn och Punschmuseet i Karlshamn.

Jäts gamla kyrka från 1226, damerna på norra sidan.
Jäts gamla kyrka Karl Johan Krantz berättar om kyrkan.

Vid Urshults kyrka blev det fikapaus och därefter ett besök i kyrkan.

Vägga Gymnasieskolas Restaurang och livsmedelsprogram.
Framdukat av duktiga elever.

Paddan till castellet

Castelljanerna berättade om Carlshamns castell.

Vi har varit här förut.

Anders Broman visiterar pjäserna.

Punschmuseet i Karlshamn.
Vår guide berättade om punschens historia och hur den framställdes.

ÅRSMÖTET 2011
Den 12 mars genomfördes kamratföreningens årsmöte på Smålands museum i Växjö. Ett femtiotal medlemmar hade hörsammat kallelsen, inledning ramades in av Kronobergarnas musikkår som spelade så glasen skallrade i foajen. Sedvanliga årsmötesförhandlingar genomfördes och vi fick lyssna på Kjell Göthes härliga berättelse om Sveriges Industrier i utländsk tjänst.

Efter ett medaljregn så avslutades mötet och vi tågade ned till Akropolis för att intaga en god middag.

Kronobergarnas Musikkår underhöll oss

Bo Lindberg, Lars Flodmark, Lennart Holm och Lennart Lövgren
Rolf och Torkel i samtalar glatt.
Ordförande tackar representant för Smålands museum för vi får låna lokalerna
Redaktören Lars-Göran Thornell berättar om Elvaposten.
fd.övlt. Gunnar Hyltén-Cavallius håller ett anförande.
Dagens gästtalare var Kjell Göthe.

Tack o Bock gör Göran Hegborn för sin silvermedalj.
Övriga medaljörer var Bo Waltersson, John Ottosson och
Björn Brisére

Den 25 november besökte vi Tingsrätten i Växjö.

Vi fick en grundlig genomgång hur tingsrätten och domstolen i Växjö fungerar och dess historia av Lagman Håkan Nordling.
Foto: Jörgen Sjöblom
Mera information kommer i Elvaposten.

Lennart Holm undrar över texten?
Kaffe är det viktigaste för en infanterist.
Står det något om oss?
Vår guid för kvällen Lagman Håkan Nordling
Det här var intressant.

En liten historia kan väl aldrig skada.
Eftersnack.

ELVADAGEN 2010.
Som vanligt samling vid bröderna Nilssons grav på Tegnerkyrkogården.
Därefter samlades vi vid Kalmar- och Kronobergsgruppen för en tyst minut för våra bortgångna kamrater. Dagen avlsutade i gamla matsalen på regementet för en sedvanlig ärtmiddag.

Arnt Moen spelade som vanligt
Ordförande Rolf Björck samtalar med Gunnar Hyltén-Cavallius
Uppstälning vid Graven
Lotta och Monicka
Givakt

Kön till maten
Årtssoppa!
Gunnar Hyltén-Cavallius

Gunnar Hyltén-Cavallius berättar historier.

Vårutflykt.

Torsdagen den 27 maj.
Vi besöker Sparbanksmuseet i Vrigstad, Eksjö Garnison och Gamla Eksjö.

Bankmuseet i Vrigstad
Bankir Broman på jobbet

Mj Johan Lindqvist var vår guide på garnisionen och Trianon mässen

Trianonmässen

Årtsoppan smakade utsökt
Rune ville vara med på bild

Kaffe på maten
Kenneth Jägsander guidade oss i gamla Eksjö

Lilla torget

Årsmötet 2010.

Text och foto: Lars-Göran Thornell

Årsmötet genomfördes lördagen den 13 mars på Smålands Museum. Vid samlingen spelade Kronobergarnas Musikkår trevlig musik som naturligtvis avslutades med Kunglig Kronobergs regementes marsch. Kårens ledare, Bengt Hägerstrand, tilldelades Kamratföreningens förtjänstmedalj i brons.
Ordföranden Rolf Björck hälsade drygt 50 medlemmar välkomna. Denna gång fanns även medlemmar från Jönköping, Rydaholm, Lokalavdelning Väst och lokalavdelning Nordvästra Skåne bland gästerna.
Styrelseberättelse samt resultat- och balansräkning godkändes. Efter att revisorernas berättelse upplästs kunde styrelsen beviljas ansvarsfrihet för det gångna året. Verksamhetsplan för 2010 godkändes och årsavgiften för 2011 höjdes till 150 kronor.
Rolf Björck omvaldes som ordförande för ett år och för alla övriga som var aktuella blev det omval.
Redaktören informerade om Elvaposten och Ebbe Fröberg berättade om nästa resa ”I Kronobergarnas spår” som kommer att gå till Polen.
Årets stipendium tilldelades Ebbe Fröberg, bland annat för hans gedigna arbete med våra utlandsresor.
Avgående ordföranden i lokalavdelning Nordvästra Skåne, Alf Eberhardsson, tilldelades Kamratföreningens standar för sina insatser som ordförande under tio år.
Samtidigt hälsades nytillträdande ordföranden Bo Lindberg välkommen. Bronsmedaljer till Magnus Bäckstrand och Pehr Bengtsson har överlämnats av ordföranden vid möte i Stockholm tidigare i veckan.
Inga skriftliga frågor hade inkommit, men ordföranden orienterade bland annat om kommande ekonomiska problem då försvaret inte längre kommer att stötta förbandstidningar eller motsvarande. Detta gäller Elvaposten. Kanske måste man dra ner till två nummer per år. Årsmötet uppdrog åt styrelsen att lösa det hela på bästa sätt.
Ordföranden tackade de närvarande och avslutade mötet.
Dagens gästföreläsare var översten Thomas Karlsson som tjänstgjorde vid I 11 1976-1991. Därefter har han tjänstgjort i olika befattningar både inom och utom landet. Thomas är i dag chef för SWEDINT (Swedish Armed Forces International Centre) och ämnet för föredraget var Internationell Kompetensutveckling.
Här en kort sammanfattning: Sverige deltager i dagsläget i olika missioner, Afghanistan, Korea, Nepal, Kashmir, Aden, Kosovo, Mellanöstern, Sudan, och Kongo med 812 personer (722 män och 90 kvinnor). En internationell plattform består av Livgardet/Swedint samt den internationella utbildningsenheten. Swedint utbildar i en multinationell miljö, vilket innebär en blandning av svenska och utländska elever. Bakgrunden är i huvudsak att verksamheten började 1961, FN-skolan kom 1984, helt etablerad 1993 samt flyttade till Livgardet 2004. En viktig uppgift är individuell och internationell stabsofficersutbildning. Organisationen består av ungefär 40 personer, man genomför 40-50 kurser med 1000 elever och 120 länder är representerade. Kurserna är militära, civila, polisiära samt en del andra (info, press mm). Man har bland annat som mål att vara ett ledande kompetenscenter med integrerad utbildning.
Vägen framåt för Swedint är bland annat: certifiering av kurser, ökat samarbete med samarbetspartners, dynamiskt kursutbud samt integrering av utbildningen.
Efter frågestund tackade ordföranden Thomas för ett trevligt och intressant föredrag samt överlämnade blommor och något drickbart.
Dagen avslutades med att klubbmästare Björn Brisère bjöd till bords i restaurang Akropolis där vi enligt tradition serverades souvlaki och restaurangägare Muhammed Alwali tilldelades Kamratföreningens bronsmedalj.

Stipendiat Ebbe Fröberg, föredragshållare Thomas Karlsson och ordförande Rolf Björck.
Kronobergarnas Musikkår.
Vi lyssnar på musiken.
Bengt Hägerstrand medaljeras.
Rolf och Stefan leder mötet.
Några av de drygt femtio deltagarna.
Ebbe Fröberg har fått sitt stipendium.
Alf Eberhardsson avtackas med standar och blommor.
Thomas tackas efter föredraget.
Muhammed Alwali medaljerad.

I väntan på maten.